MailChimp – reeks opties

MailChimp is vrijwel volledig naar je hand te zetten. Dat betekent dus veel mogelijkheden en een overvloed aan opties. Hieronder een paar waar je als nieuwsbrief-verstuurder over na moet denken.

HTML of platte tekst

Iedere nieuwsbrief kan mooi opgemaakt worden met html. Daar wordt je nieuwsbrief wel ‘zwaarder’ van, dus meer bytes, ofwel dataverkeer. Bovendien, als je begint met mooi opmaken, dan moet je ook rekening houden met browsers en e-mailclients (de programma’s waar mee je mailt) en wat die doen met jouw opmaak (gehakt ervan maken, als je niet uitkijkt). Dus kan het de moeite waard zijn om ontvangers de mogelijkheid van ‘platte tekst’ te geven. Da’s geen ordinaire tekst, het betekent tekst zonder formattering, van welke aard dan ook. Dus geen variatie in lettergrootte of vet of cursief, geen kleurige achtergrond, geen plaatjes.

Welke velden zijn vereist?

Een e-mailadres is genoeg om een nieuwsbrief te kunnen versturen, maar waarschijnlijk wil je ook iemands naam weten en liefst iemands voor- en achternaam. Vind je dat een vereiste of vind je het alleen wenselijk? Sommigen laten zich afschrikken door zo’n eis en nemen dan maar helemaal geen abonnement.