Toeter

Laat bezoekers van je website rondbazuinen hoe geweldig ze je site vinden, en plaats ‘deel’knoppen op je pagina’s of naast je berichten. Voor de duidelijkheid: een deelknop is een knop waarmee je iets kunt delen, niet een gehalveerde knop. En ook niet een mythologische knop (‘Facebuttonos is half knop, half mens’).

Er is keuze uit veel mogelijkheden: uiteraard Facebook, Twitter en LinkedIn, maar ook onder andere Google+, Reddit en Pinterest, en daarnaast een knop om te e-mailen en te printen. Het kan schreeuwerig en onrustig overkomen om ze allemaal op te nemen, maar het is aan jezelf om een selectie te maken. Overigens, een tussenweg is om naast de twee of drie deelknoppen die jij het belangrijkste vindt, een ‘meer…’-knop te plaatsen. ‘Onder’ die knop plaats je dan andere, minder belangrijke deelknoppen.

Een andersoortige deelmogelijkheid is rebloggen, opnieuw bloggen. Deze mogelijkheid is alleen interessant voor  bezoekers die zelf ook een weblog hebben. Als je inschatting is dat het merendeel van je bezoekers niet in die categorie valt, of als de inhoud van je website zich daar niet voor leent (ook hier geldt: dat moet je zelf inschatten), dan leidt een reblog-knop alleen maar af (veel mensen zullen helemaal niet begrijpen wat rebloggen is, en op een zakelijke website wil je dat mensen zich kunnen concentreren op de inhoud).

Dan like. Om bezoekers direct positieve feedback te laten geven, kun je een Like-knop plaatsen. Maar… alleen bezoekers die een WordPress.com-account of een Gravatar-profiel hebben kunnen gebruik maken van deze knop. Kortom, vergeet die hele Like-knop maar.

Uiterlijk van de knoppen

Een knop kan er uitzien als een knop-met-tekst, of met een plaatje, of een combinatie en als de ‘officiële’ knop, dat wil zeggen in de huisstijl van de dienst in kwestie.

In theorie (‘op aanvraag’ en als ‘meerwerk’) is het mogelijk om heel andere plaatjes te gebruiken als symbolen voor bij de knoppen. Er zijn gratis plaatjes te verkrijgen, ze kunnen speciaal ontworpen worden en er zullen vast ook wel plaatjes-tegen-betaling bestaan. Misschien aardig als je een groot bedrijf bent dat de website in een consequent doorgevoerde stijl wil hebben. Mijn suggestie: kies voor de grijze tekst-en-symbool-knoppen: duidelijk waar ze voor dienen en rustig qua ontwerp, dus het past altijd.

Contextgevoelige knoppen

Op nrc.nl (ook een WordPress-site) kun je zien dat de WhatsApp-knop alleen in beeld komt als de browser een bepaalde ‘smalte’ heeft bereikt, namelijk de smalte van een mobieltje. Mooi gedaan, want alleen op een mobiel zou je behoefte kunnen hebben om te whatsappen. Ik weet nog niet hoe NRC dit heeft gedaan.

E-mailknop

Als je op de e-mailknop klikt, ga je niet naar je mailprogramma (is eventueel wel te maken), maar krijg je een velletje waarin je het e-mailadres van de adressant invult, en je eigen naam en je eigen e-mailadres. De adressant ontvangt dan een mailtje met een link naar de pagina of het bericht dat je deelde. Die pagina of dat bericht wordt niet in dat mailtje ingesloten, enkel dus de koppeling (en een kort zinnetje).